Helyzetjelentés
2000. április vége - május
eleje, Siófok - Ráckeve: 2001 sem lesz az egészségügy éve. Nem terveznek más
ágazathoz - pl. oktatásügy többször - hasonló bérrendezést, szintrehozást.
Június: Mérgelődés, morgolódás. Különféle demonstrációk tervezgetése. A FAKOOSZ
nem vállal szerepet ezekben, mert a módszer értelmét nem látja - okulva az előző
hasonlókból -, s ezért többen az elnök fejét követelik. A hóhér momentán tartósan
távol van.
Június utolsó hete: Az egészségügyi miniszter személyesen jelenti be a televízió
nagynyilvánossága előtt, hogy Semmelweis nap alkalmából minden egészségügyben
dolgozó, betegellátást végző részére 100.000.- azaz százezer Ft-ot juttat, amely
a járulékterheket is tartalmazza (sic!). Lázas számolgatás indul, körtelefonokkal.
A kórházi lakatos is kap? (Kap!) És a háziorvosok, vállalkozók? Talán ők is,
hisz ők is a beteget lakatolják.
Június vége: demonstrációk. Hírértékük vetekszik a kisnyugdíjas Kropacsek Ignác
korareggeli vitájával a sarki fűszeresnél a visszajáró húszfillérről.
Július első napjai: Illetékes Kormány Főtisztviselő telefonon érdeklődik, vajon
általánosan az egy orvos - egy asszisztens felállás-e a jellemző praxisonként,
mivel ennek alapján számolták ki a háziorvosok járandóságát, mintegy 130.000.-
Ft-ot, s szerinte ez nem stimmel. Valóban nem. Kellő tájékoztatást kap, s ígéri,
jelezni fogja, hogy rossz a kiindulási alap. A cikkírót görcsös gyanakvás keríti
hatalmába. Az említett összeg két főre sem elegendő, meg sem közelíti, amit
a miniszter ígért. Aggódás, várakozás.
Július 10. hétfő délelőtt: Érkezik az első telefon. Bombaként robban a hír:
136.000.- Ft-ot kapott valaki. Aztán a másik, a harmadik is. Te is csak annyit,
és te is…? Ez az első részlet, vagy csak a dolgozóinké, és mi, orvosok semmit
sem kapunk? Döbbent értetlenség. Hívom a Kamarát, ott sem értik, őket még meg
sem kérdezték, holott a jogalkotási menet szerint ez kötelező lenne, mivel -
mint kiderül - a kifizetést Kormányrendelet szabályozza. Faxon kapom az anyagot,
mely eszerint már végleges - azóta a Magyar Közlönyben is napvilágot látott.
Hét paragrafus. Számos szöveges és számszaki ellentmondással. Nem értem.
Július 11. kedd: Megpróbálom a tárca illetékeseit tájékoztatni, milyen hangulatot
generál a határozott és egyértelmű miniszteri ígéret, és a megjelent rendeletben
leírtak között feszülő jelentős ellentmondás. Hogy mit jelent valaminek a felét
kapni, mint amire számítunk. Hogy egy zacskó Negro is ajándék, ha azt ígérik,
de a cukorgyár sem lehet elég édes, ha mást, többet mondanak előre. Nem jutok
illetékes közelébe, csak írást küldhetek.
Július 13. csütörtök: Mindenfelé igyekszem tájékozódni, hátha. Hátha mégse.
De minden hiába! A pótlásra elszámolás útján mi nem nyújthatunk be igényt, mint
más intézmények. Igaz, nekünk el sem kell számolnunk az átalányként odavetett
összeggel. Érdekes. Talán a jogalkotó észrevehette, az összeg felhasználását
elrendelő pontok egyike sem teljesíthető a százharminchatezerből, így aztán
kegyesen számon sem kérik! Informálisan a fülembe jut az ördögi gondolat. Magunk
tehetünk róla, hogy csak ennyit kapunk. Bezzeg ha az a sok gonosz doktor nem
minimálbéren tengetné alkalmazottait és sajátmagát is, nagyobb átlagot produkálhatnánk,
s annak megfelelően többet is kaphattunk volna.
Felháborító gondolatmenet! Vajon ki kényszerített erre sokakat azzal, hogy éveken
át még nominálértéken is alig tartotta szinten a finanszírozást? Ki javasolta
már a rendszer megalkotásakor, hogy "a kevés pénzből jobban kijöhettek
fiúk-lányok, mert költségelhettek, mint vállalkozók, és így több mindenre juthat,
mintha nagyobb bért fizetünk nektek"? Vajon hogyan állna lábon ma számos
hátrányos helyzetű - foglalkozásegészségügy és szolvenciamentes - praxis, ha
szereplői méltó bérrel kezdenék a havi finanszírozás kiosztását? És mi van közalkalmazott
társainkkal, akik kötelezően kapták táblaszerinti "magas" bérüket,
és nem tehetnek semmiről? És mi van azokkal, akik mindezek ellenére sem "minimálbéreznek"?
Hát ez a helyzet tisztelt olvasó ma, 2000. július 14-én hajnaltájt, mikor e
sorokat rohanva vetem papírra, lapzártától hajtva. S hogy mit hoz a jövő? Egy
helyzetjelentésnek nem feladata jósolni. Egy azonban valószínű. Két év múlva
azon a bizonyos napon azok, akiknek feladatuk lesz, kíméletlenül pontosan fognak
tudni számolni. Nem is tehetnek mást, mert a precíz, tévedhetetlen számolás
lesz a feladatuk, azért kapják a fizetésüket. Az eredmény garantáltan pontos
lesz. Egyesek azonban mégsem fognak örülni neki. Pedig csak magukat okolhatják
majd!
Dr. Éger István
P.s.: Információim szerint
a MOK megfontolja, hogy az Alkotmánybírósághoz fordul, mivel a Kormányrendeletet
véleményének kikérése ill. figyelembevétele nélkül hozták, s ezzel megsértették
a Kamara törvényben deklarált jogait - nem először!